Bofast i skärgården

På den här sidan har vi samlat information för dig som är bofast på en ö i Stockholms skärgård utan bro eller statlig färjeförbindelse till fastlandet.

IMG_2890.JPG 

Ökortet

Du som är skriven på en ö i Stockholms skärgård som inte har en fast förbindelse till fastlandet via bro eller statlig vägfärja, är berättigad till ett årskort från Waxholmsbolaget. Årskortet kallas ökortet och kostar 500 kronor per kalenderår. Ö-kortet gäller i Waxholmsbolagets skärgårdstrafik, men inte på Djurgårdsfärjan.

Ökortet består av ett ökorts-ID och ett Accesskort. På ditt ökorts-ID fäster du ett aktuellt foto. Du behöver alltid ha med dig båda delarna när du reser. Ombord använder du ditt Accesskort i självbetjäningsautomaterna eller i däckskontoret för att få en pappersbiljett, som du lämnar när du kliver av.

På ditt Accesskort där ökortet är laddat kan du även ladda på periodbiljetter från SL, till exempel en 30-dagarsbiljett. Då kan du använda samma fysiska plastkort för alla dina biljetter.

Genom att registrera ditt Accesskort hos SL får du dessutom förlustgaranti. Du registrerar ditt Accesskort via länken nedan. Vid frågor går det alltid bra att kontakt vår kundtjänst på 08-600 10 00.

Ansök så här

Du som är berättigad till ett ökort måste ansöka om det genom att skicka ditt personbevis till oss. Personbevis beställer du från Skatteverket. Vi behöver se ditt personbevis för att veta att du är bofast på en ö utan fast landförbindelse, och därmed är berättigad till ökortet. 

Skicka ditt personbevis hit: Waxholms Ångfartygs AB, Box 7422, 103 91 Stockholm

När du har ansökt skickar vi ut ett brev till dig med ditt ökorts-ID, ett tomt Accesskort och ett så kallat ökortsbevis. Ta med dessa till någon av våra terminaler (Strömkajen, Vaxholm, Stavsnäs), Norrtälje turistbyrå eller Nynäshamns turistbyrå. Här betalar du och får din biljett laddad på ditt Accesskort. Mellan 1 december och 30 april kan du dessutom betala och ladda på ditt ökort ombord på de flesta av våra båtar.

Kontaktuppgifter

Vår kundtjänst når du på 08-600 10 00 eller kundtjanst@waxholmsbolaget.se. Här får du information om tider, trafikstörningar, isläggning, kompletteringstrafik med mera.

Kontorspersonalen nås via växelnumret 08-686 16 00. Du kommer till Trafikförvaltningens gemensamma växel. Uppge att du vill prata med någon på Waxholmsbolaget.